BOSKY a NABOSO - zpět na úvod
Ohodnoťte tento článek 2.1Jak na to
  Náročný terén      Zima      Stydím se      Metodika turistiky      

Jestliže patříte k té menšině lidí, která neví o čem tady bude řeč, můžete si gratulovat. Pro převážnou většinu je ale právě stud zcela zásadním a mnohdy i jediným důvodem k tomu, aby na veřejnosti byli vždycky obutí.

Příčiny mohou být různé. Někdo třeba považuje nohy za intimní část těla už jen proto, že není běžné je ukazovat bez bot. Nebo to může být podvědomá obava, že děláme něco neslušného. Nebo že nás okolí bude považovat za příslušníka zcela jiné sociální skupiny - od hipíků přes houmlesy až po magory. Nejčastěji je to ale prostě jen to, že jim není moc příjemné být mezi lidmi bílou vránou.

Velmi mnoho lidí to řeší tak, že na veřejnosti jsou obutí a komfort bosých nohou si dopřávají v soukromí, v přírodě a podobně. Nebo nesou boty v ruce, ačkoliv by je mohli snadno strčit do tašky nebo batohu.

Stydlivý člověk je přesvědčen, že bosé nohy na veřejnosti jsou všeobecně vnímány negativně. Tak to ale není, převážná část lidí se k tomu staví tolerantně nebo kladně, někdy možná až i obdivně.
A jsou ovšem i takoví, kteří vás odsoudí za "nevhodné oblečení". S těmi to máme 1:1, nám na nich zase vadí jejich netolerance.

Ačkoliv se tohle téma jmenuje "jak na to", nebude tady konkrétní návod, jak se těchto pocitů zbavit. Jestli je lepší postupný trénink, nebo léčba šokem, nebo studium a uplatňování vědeckých metod rozvoje osobnosti.

Alespoň tedy několik postřehů:
Prostředí, kde nemusíme mít obavy z negativní reakce okolí: Prostředí, ve kterém je lepší se raději obout (týká se jen mužů - ze společenských důvodů žena nepotřebuje boty skoro nikde): Není špatné být předem připraven na reakce okolí, které obvykle probíhají asi takto:
"Pane, vy jste bos?!" (někdy je tam víc otazníků, jindy zase vykřičníků).
"Ano, já vím. To je schválně. Je to velmi příjemné. Zkuste to taky a uvidíte".
Nejspíš mi nebudete věřit, ale už dvakrát se mi stalo, že to ten dotyčný/á opravdu zkusil!

30.9.2007 MG
Komentáře k článku: Vložit nový komentář vyhledávání ->
<- skrýt    Vyhledávání příspěvků
Název obsahuje:   Datum od     do: Nápověda - zadání časového rozmezí
Autor:       ( bez)  
Počet komentářů: 22    Řazení příspěvků podle: pořadí vložení (nejnovější je poslední) (přepnout na řazení podle vláken -> )
Zobrazit stránku: [ 1 ]  [ 2 ]  [ 3 ]  [ 4 ]  [ 5 ]  


25.7.2014 2:51   MG:      Re: Kriza         
FarKy: ...KAZDY, naozaj kAZDY clovek by sa v potravinach pozeral na mna a este by to rozpraval aj ostatnym, presne ako na ulici a poza moj chrbat by zacali vraviet: Preco je bosi?...

 Obavy tohoto typu zaznívají v této diskuzi stále, od mnoha různých diskutujících. A s přímo nebo nepří......zobrazit celý příspěvek

FarKy: ...KAZDY, naozaj kAZDY clovek by sa v potravinach pozeral na mna a este by to rozpraval aj ostatnym, presne ako na ulici a poza moj chrbat by zacali vraviet: Preco je bosi?...

 Obavy tohoto typu zaznívají v této diskuzi stále, od mnoha různých diskutujících. A s přímo nebo nepřímo vyjádřeným názorem, že ti lidé mi tím vadí. Ale tak to není, chyba není v těch ostatních, ale v tobě.

 Především nemá smysl nikoho posuzovat podle toho, co já si myslím, že si on myslí nebo co by možná mohl udělat. Jak to můžu vědět? Stejně tak přece mohu předpokládat, že se na mě kouká s obdivem "to je borec, tohle bych já nedokázal" a mělo by to úplně stejnou váhu, totiž nulovou.

 Samozřejmě ovšem každý, v jehož vzhledu nebo chování je cokoliv neobvyklého, přitahuje pozornost, lidi na něj koukají. Kdyby nekoukali, mohlo by mi zase vadit, že na mě kašlou a že jsem pro ně vzduch, a to by bylo možná ještě horší, ne?

 Zřejmě patříš k té stydlivější polovině lidstva. Na tom není nic divného ani špatného, nemůžeme být všichni stejní. Ale s tím studem je to tak: stydět se mám tehdy, když dělám něco špatného, co někomu nebo něčemu škodí. Ale objevit se bez bot na ulici nebo v obchodě přece není nic špatného, škodlivého, natož protizákonného, ale naopak je to prospěšná propagace něčeho, čím mohou i ostatní prospět svému zdraví. Takže bych tu pozornost měl snášet ne se studem, ale s hrdostí!

 No jo, to je pěkná teorie, ale vlastním pocitům se jen těžko poroučí. Můžeš zkusit metodu začít polehoučku a postupně být čím dál drzejší. Prošel jsem se dneska po ulici a přežil jsem to? Tak zítra jdu do obchodu a uvidím, co to udělá. Někdo z kolemjdoucích si dodal odvahy, zeptal se "proč?" a nedokázal jsem jasně reagovat? Napříště si připravím odpověď (mně se nejlépe osvědčilo "to je schválně, je to příjemné i zdravé zároveň, zkuste to a uvidíte"), kterou je ovšem nutné dát se sebejistotou a přátelským úsměvem, jako že jsem potěšen tím, že mohu konečně někomu dobře poradit.

 Jestliže se ti podaří na sobě trochu takto zapracovat, pomůže ti bosování nejen od plochých nohou a podobných neduhů, ale budeš i psychicky odolnější a sebejistější, a to je možná ještě důležitější. Kdyby se to ale za žádnou cenu nedařilo, nezbude než bosovat jen v přírodě apod., kde stud nehrozí, za neustálý stres při této příjemné činnosti by to asi nestálo. Velmi se ale přimlouvám za tu první možnost a věřím, že se to dá zvládnout.

 Vím o čem mluvím, taky jsem s tím měl dřív trochu problém, ale snad už to mám chválabohu za sebou.

 Držím palec nejen tobě, ale všem ostatním, kteří mají podobné pocity.

 MG


26.7.2014 0:54   paja781p:      Re: Kriza         
Problém je,že někteří lidé se svýma reakcema dovedou být sakra hnusní,například takové ty typy lidí jako je bratr zdejšího diskutéra Jardy.Osobně to vidím tak,že chyba je v době-okolí tyhle věci moc řeší,zato dříve se na to víc kašlalo.

 


27.7.2014 15:37   djiricek:      Re: Kriza         
Podle tvých různých příspěvků předpokládám, že to "dříve" znamená před rokem 89. Pak si nemyslím, že máš pravdu. Dnes je to 90 a více procentům populace úplně jedno, jak a v čem chodíš. Jen ten minizbyteček (úplně zanedbatelný) jsou různé excesy – rejpalové, o kterých píšeš.

 ......zobrazit celý příspěvek

Podle tvých různých příspěvků předpokládám, že to "dříve" znamená před rokem 89. Pak si nemyslím, že máš pravdu. Dnes je to 90 a více procentům populace úplně jedno, jak a v čem chodíš. Jen ten minizbyteček (úplně zanedbatelný) jsou různé excesy – rejpalové, o kterých píšeš.

 Dříve? Bosé nohy byly akceptovatelné leda tak u vody anebo u opravdu malých dětí. Jinak to bylo nehorázné. Bosé nohy byly stále spojovány s chudobou. Bos mohl chodit nějaký bezdomovec na tom "odporném kapitalistickém západě", ale bosý člověk vůbec nezapadal do obrazu socialistického člověka a "socialistických výdobytků". Navíc dospělý člověk (myslím opravdu 18 let a výše) už byl podezřelý jako i jiné alternativní způsoby, vymykající se bičem udržovanému stádu (to je to slovo, které tak rád používáš, ale ve skutečnosti ani nevíš, co to opravdu znamená), jako např. dlouhé vlasy nebo i obyčejné džíny. Takový člověk byl prostě označkován jako chuligán, a neotravovali ho jen esenbáci, ale věř tomu, že mu to opravdu velice vysoké procento (obrovská většina) toho stáda dalo sežrat.

 V porovnání s tím nářky, že dnes tě jednou za dlouhý čas nějaký exot otravuje blbými kecy, jsou opravdu směšné.

 


27.7.2014 22:52   paja781p:      Re: Kriza         
Člověče,já Ti nevím,asi má každý jiné zkušenosti.V praxi jsem se setkal s několika lidma,kteří tehdy v těch 80-tých takto chodili,byli teda z Prahy.Byly to dvě ženy,dneska jim může být tak okolo 55 let a jeden muž,dnes je mu okolo 70-ti.Pouze ten muž říkal,že ho skutečně několikrát kontrolovali a ak......zobrazit celý příspěvek
Člověče,já Ti nevím,asi má každý jiné zkušenosti.V praxi jsem se setkal s několika lidma,kteří tehdy v těch 80-tých takto chodili,byli teda z Prahy.Byly to dvě ženy,dneska jim může být tak okolo 55 let a jeden muž,dnes je mu okolo 70-ti.Pouze ten muž říkal,že ho skutečně několikrát kontrolovali a akorát se prý udivili,že je vysokoškolsky vzdělaný,jinak ho nechali být.

 Dále osobním pozorováním jsem též v té době vídával spoustu lidí bosky a nejenom v Praze.

 Například zde je staré známé video z roku 2009.Ten člověk neměl na sobě v té době boty 40 let,tedy s bosou chůzí začal v roce 1969 a bylo mu bylo 19 let.

 http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/doporucujeme/cely-rok-chodi-muz-z-vysociny-bos-boty-ani-nema.html

 Dále jsem z různých diskuzních for vyčetl,že to tehdy,zejména v 60-tých jelo.Dokonce někde nějaký diskutér psal,že se sám divil tomu,že to tehdy soudruzi nezakázali.Asi to bude o osobních zkušenostech,možná si žil ve "špatném" místě,které bylo vůči tomuhle kritické.

 Jinak i v praxi jsem se setkal s Tvými řekněmě sounázorovci,kteří se divili tomu,že před rokem 89 se chodilo bosky.Dále z vyprávění vím,že na některých školách byly skutečně problém džíny a ještě větší ty "máničky".Myslím ale,pokud se nemýlím,že tyhle problémy byly jen v určitém období,během 80-tých let se to trochu uvolnilo,možná,jak kde.

 Co se týká toho období po revoluci tak ještě na začátku 90-tých let se skutečně bosky často chodilo.Jenže potom čím dál víc ovlivňovala společnost komerce,skoro každý chtěl být moderní po vzoru západu a lidi se mezi sebou "trumfovali" kdo má na sobě větší a lepší značku oblečení,přístrojů v domácnosti a pod.Logicky vzato,do tohoto období nějaká bosá chůze z principu nemůže zapadat,neboť by to byl symbol sociální slabosti,což byl tehdy výsměch.


28.7.2014 1:55   MG:      Re: Kriza         
...Osobně to vidím tak,že chyba je v době...

 Tak Pája opět nezklamal a hned se musí pochlubit, že vůbec nic nepochopil. Chyba opravdu není v době, ale v tobě. Jestliže tě, Pájo, stresuje, že člověk oblečený trochu jinak než je v kraji zvykem zcela přirozeně poutá pozornost nebo že by ......zobrazit celý příspěvek

...Osobně to vidím tak,že chyba je v době...

 Tak Pája opět nezklamal a hned se musí pochlubit, že vůbec nic nepochopil. Chyba opravdu není v době, ale v tobě. Jestliže tě, Pájo, stresuje, že člověk oblečený trochu jinak než je v kraji zvykem zcela přirozeně poutá pozornost nebo že by si dokonce někdo možná mohl pomyslet něco o houmlesech, tak si proboha obuj kecky a bude klid. Za ty nervy to přece nestojí.

 Bosé nohy v našem kraji zvykem nejsou už tak asi od začátku minulého století a ještě nějaký čas nebudou, jestli vůbec někdy. Zlaté rybky už jsou všechny vylovené. Jediná cesta je postupná trpělivá propagace, jejíž součásti je i osobní příklad. A ten, kdo cestu osobním příkladem více nebo méně prošlapává, by měl vědět, do čeho jde a možná by si mohl přečíst i článek nad touhle diskusí.

 Meditace nad tím, zda v jiné době byla tolerance menší nebo větší, jsou celkem zbytečné - žijeme tady a teď. A stavět to politicky už je úplný nesmysl - soudruzi měli kdysi úplně jiné starosti než hlídat, jak je kdo oblečen. Ano, možná že někdy zazněla z úst tehdejších představitelů nějaká kritika na adresu mániček. To byl ovšem příznak, že se neorientují - "mánička" znamenala sympatie k hippies a hipíci byli přece nepřátelé kapitalismu.